7 de setembre de 2011

Wilde, Beardsley, Poe i Clarke

en Arts Santa Mònica


Clássics il·lustrats:
Aubrey Beardsley i Harry Clarke en les obres
d'Oscar Wilde i Edgar Allan Poe.

Després de recuperar dues joies bibliogràfiques, Salomé d'Oscar Wilde i Cuentos de imaginación y misterio d'Edgar Allan Poe, Libros del Zorro Rojo presenta una selecció de les exquisides il·lustracions realitzades per Aubrey Beardsley i Harry Clarke. Una reflexió, a través de la literatura i les arts gràfiques, sobre la cultura del fin de siècle.

Les limitacions morals imposades per la societat victoriana a tot Europa van trobar, a partir de finals del segle XIX, diverses formes de resistència. La cerca de l’escàndol en la vida privada, el comportament antisocial, l’obscenitat, allò grotesc i la monstruositat van ser models d’oposició a la repressió i a la censura imposades en les consciències europees.
En aquest escenari, Salomé, una obra teatral sobre un drama bíblic, d’Oscar Wilde, il·lustrada per a la versió anglosaxona per Aubrey Beardsley, i Cuentos de imaginación y misterio, una antologia dels relats més eminents d’Edgar Allan Poe amb il·lustracions de Harry Clarke, seran referents ineludibles en el context del canvi de segle.


L’exposició està formada per una selecció d’il·lustracions d’aquestes obres cabdals; imatges que s’ubiquen al capdamunt d’una estètica desenvolupada entre les últimes dècades del segle XIX i les primeres del segle XX, en les quals s’entrellacen l’esteticisme, el decadentisme, el simbolisme, el medievalisme i l’art nouveau.

Les edicions originals de Salomé, (editada per Elkin Mathews & John Lane a Londres el 1894); Tales of Mystery and Imagination (editada per George G. Harrap & Co. a Londres el 1919) i les noves edicions realitzades per Libros del Zorro Rojo completen els continguts de l’exposició.

«Eros i Thanatos»

A les imatges d’Aubrey Beardsley per a Salomé, de llibertina sensualitat amenaçant i exquisit disseny modernista, es reconeix l’arquetip de la femme fatale; mentre que les il·lustracions de Harry Clarke per a Cuentos de imaginación y misterio afegeixen el component terrorífic i pertorbador influenciat per l’art bizantí i el simbolisme francès. El conjunt ens revela l’eterna connexió entre la vida i la mort, la passió i el crim, la llum i la foscor.
Les estampes de Beardsley i Clarke continuen exercint al llarg dels anys un estrany magnetisme, fruit d’una execució acurada i laboriosa que fa honor a les sublims històries que les van inspirar.


www.artssantamonica.cat

0 comentarios: